اذا وقعت الواقعه

موضوع به‌سازی و مرمت ابنیه‌ی تاریخی و فرهنگی، نیازی نیست که کسی در انجامش شبهه داشته باشد. اما آن‌ چیزی‌که در این بین موضوع را حساسیت برانگیز می‌کند نحوه‌ی پرداختن به مرمت و بازسازی بنائی‌ست که بار ارزشی و معنائی و نوستالوژیک دارد.
سامان‌دهی گل‌زار مطهر شهداء برنامه‌ایست که از چند سال پیش آغاز شد و قطار انجامش یکی دو ماه قبل در ایست‌گاه “خوی” توقف کرد. برابر آن‌چه در شهرهای قبل خوی اتفاق افتاده‌بود، سامان‌دهی با مخالفت خانواده‌ها مواجه شد و در گوشه و کنار نارضایتی از اجرای طرح دیده می‌شد.
حقیر در جلسه‌ای با حضور فرماندار محترم شهر، مخالفت خود و دوستانم را به همراه ادله‌ی لازم ارائه کردم و گفتم که خانواده‌ی شهداء با فضای موجود و طرح و شکل مزار انسی دیرینه دارند و هیچ‌کس راضی به برهم زدن فضای معنوی موجود که از سه دهه‌ی قبل بوده و به نوعی تداعی نماد معماری و فرهنگ و رسوم دهه‌ی شصت را می‌کند نیست و در همان جلسه مقرر شد حقیر و مسئول محترم بنیاد شهید به موضوع مطرح شده بیش‌تر و تخصصی‌تر بپردازیم.
اتفاقی که موضوع سامان‌دهی را وارد فضای چالشی کرد، بریده‌شدن تعدادی از تابلوهای آلومینیومی بالای سر شهداء بود که در نیمه‌ی شعبان گذشته که مصادف با شب‌جمعه بود و خانواده‌ها به رسم هر شب جمعه که بر سر قبر شهداء حاضر شدند و با فضائی مواجه شدند که باعث اعتراضات متعاقب آن گردید. روی حساب لطفی که دوستان به حقیر دارند خبردار شدم گروهی از فرزندان شهداء بنا دارند به نشانه‌ی اعتراض اقداماتی انجام دهند


که ذکر آن خارج حوصله این چند جمله است و طی جلسه‌ای که در دفتر کار یکی از افراد جمع برگزار شد، متوجه و متذکر این نکته شدیم که تشویش و اعتراض خارج از چهارچوب زیبنده‌ی جمع نیست و حقیر مأموریت یافت با مسئول محترم بنیاد شهید در این باره مذاکره کند.
طی مذاکراتی که با مسئول محترم بنیاد داشتیم مقرر شد جلسه‌ای با ناظر پروژه و مسئول استانی آن برگزار شود و نتیجه‌ی اولیه‌ی آن توقف عملیات قلع و قمع تابلوهای بالای سر قبور بود و نیز پیشنهادات جمعی از فرزندان شهداء که به نمایندگی در جلسه بودند اخذ و مورد بحث قرار گرفت.
خوش‌بختانه، با پی‌گیری‌های رئیس محترم بنیاد شهید خوی، مسئول امور گل‌زارهای کشور در تاریخ ۲۴ تیر در خوی حاضر شدند و پس از استماع نظر جمعی که به نمایندگی از فرزندان شاهد حضور داشتند صد در صد خواسته‌های مطرح شده که عبارت بود از عدم حذف پرچم از سر مزار، ماندن تابلوهای آلومینیومی قاب عکس شهداء، باقی ماندن حوض خون وسط محوطه و راه‌اندازی و مرمت آن، استفاده از سنگ سفید به جای سنگ‌های گرانیتی مشکی و دیوارکشی با امکان دست‌رسی آسان و حفظ نمای مزار مورد تصویب قرار گرفت و صورت‌مجلسی در این خصوص امضاء شد.
(( صورت‌جلسه‌ی مرمت گل‌زار شهدای خوی ))
هم‌چنین مقرر شد که در اسرع وقت پیمان‌کار طرح، تابلوهای بریده‌شده را مجددا نصب کند تا هیچ خلط فضائی در محوطه ایجاد نشود.
و نیز بنا شد هیئتی از اقشار مختلف جامعه‌ی ایثاگری، متولی اداره گل‌زار شوند و هیئت امنائی بر روند اجرای طرح مرمت نظارت کنند.
این‌ها را نوشتم که بگویم: جامعه‌ی ایثارگری مخالف جنجال و خبرسازی و تولید خوراک خبری برای رسانه‌هاست. در فقره‌ی پروژه‌ی فوق فطرتی ایجاد شد که با برگزاری چند جلسه و نیز سعه‌ی صدر مسئولین امر موضوع به صورت صد در صدی و با انطباق کامل بر نظر جامعه‌ی ایثارگری و خانواده‌ی شهداء حل و فصل شد و به یاری خدا و نفس حق و جاری شهداء گران‌قدر فضای خاطره‌انگیز گل‌زار شهداء حفظ خواهد گردید. ما چند نفر، که به عنوان عضو کوچکی از جامعه‌ی مکرم ایثار و شهادت، که به‌ترین و پررنگ‌ترین روزها و ثانیه‌های عمرشان را در گل‌زار متبرک شهداء گذارنده‌اند و گل‌زار برای‌شان حکم روضه‌ی رضوان دارد، به قصد قربت و در راستای ادای دِینی که بر ضمه حس می‌کردیم وارد موضوع شدیم و به حق، دست عنایت و همراهی شهیدان را که اولیاءالله اند را در حفظ فضای روحانی آن ارض مقدس شاهد و ناظر بودیم و لازم‌ست از دغدغه‌ و حمایت همه‌ی دوستان تشکر کنیم. خدا بر درجات امام راحل عظیم‌الشان‌مان بیفزاید که از ورای نگاه ملکوتی‌ش پرده‌های غیب را می‌دید و می‌فرمود:
همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوخته‌گان و دارالشفاء آزادگان خواهد بود…
= = = = = =
نوشتار مرتبط:
برسرتربت‌ماچون‌گذری‌همت‌خواه، که‌زیارت‌گه‌رندان‌جهان‌خواهدبود

شخم در گل‌زار خاطرات ما؟! هیهات…
= = = = = =
تصاویر مرتبط:
(+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+/+)

دیدگاه‌ها

  1. عبدالله

    سلام. الحمدلله که حل شد، از بنیاد شهید خوی با آن سلیقه اش بعید بود که چنین کند که نکرد. اما اعتراضات را بگذارید به حساب اینکه فعالان فرهنگی خسته شده اند از این همه اشتباه مکرر در همه پروژه ها و اصرار بر تداوم این اشتباهات.
    = = = = =
    حسین:
    و ما الله بغافل عما تعملون…

  2. حسين جبارزاده

    سلام.حاج حسین آقا. خیلی خیلی مخلصیم.سایت به شدت خوبی دارید……انشا الله که مارو از دعای پر خیرتون محروم نکنید

  3. amir

    سلام.
    چقدر خنده داره که بنیاد شهید از بن، شروع ساماندهی در خوی رو تکذیب کرده!
    من نمی دونم این رو چطور تحلیل کنم که نتیجه نگیرم بنیاد دروغ گفته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.