دغدغه‌ی دفع پس‌ماند

دوستی که در کار تعمیر و شارژ و سرویس چاپ‌گر است پری‌روز پای تلفن سفارش داد که اگر گذرت افتاد و به چشمت خورد سی‌دی فرمتر فلان مارک را برایم بگیر و این یعنی حتی در مکه و سفر قبله هم می‌شود دنبال دل‌بستگی‌ها و علائق و تخصصت باشی.
غرض، سیستم غیر قابل شرب لوله‌کشی آب شهری و لزوم استفاده از بطری‌های نیم لیتری و یک و نیم لیتری آب معدنی و عدم وجود آشپزخانه‌ی مرکزی برای زائران قریب به اتفاق کشورها و سرو غذا در ظروف یک‌بار مصرف در حاشیه‌ی حرم و جای جای شهر، مکه را به معنای تمام دچار یک معضل زیست محیطی کرده‌است.


به غیر زائران ایران که کل خوراک‌شان در آشپزخانه‌ای مفصل در حاشیه‌ی شهر طبخ و به هتل‌ها منتقل می‌شود و به جز ایام تشریق در ظروف چینی سرو می‌شود، باقی زائران یا مواد اولیه را از بازار تهیه و در زیر زمین هتل طبخ می‌کنند که در ظروف یک‌بار مصرف سرو می‌شود و یا از فست فودهای داخل ظروف آلومینومی و پلاستیکی بازار روز در خیابان‌های شهر استفاده می‌کنند که به علت عدم وجود سیستم مناسب دفع پس‌ماند، هر جای شهر را که نگاه کنی تلّی از ظروف یک‌بار مصرف و بطری‌های آبِ خورده و نیم خورده می‌بینی که کسی عزم جدی‌ای برای جمع‌آوری آن‌ها ندارد.
شنیده‌ام که کل زباله‌ی حج توسط شرکتی ژاپنی پیش خرید شده که بازیافت و استحصال مجدد شود و برای همین سیستم شهرداری مکه، صبر می‌کند تا تل‌انبار زباله در محلی به حد فاجعه برسد تا بشود با لودر یک‌جا جمع و منتقلش کرد.
باری در سفر قبله هم دغدغه‌ی تمیزی شهر دست از سر ما بر نمی‌دارد و اگر ابزارش را داشتیم نشان‌شان می‌دادم زباله را چطور و با چه شیوه‌ای باید زدود که نه سیخ بسوزد و نه کباب.
این شاید پرده‌ی دیگری از دل‌تنگی ماست به وطن و شهر و شغل و حرفه‌ای که یک‌ماه است به امان خدا رهایش کرده‌ام…
آیا سیستم خشک و غیرمنعطف عربستان مثل آن‌ نظم سفت و سختی که در مدینه و حوالی بقیع و روضه‌ی منوره‌ی حضرت رسول علیهم‌السلام ایجاد کرده را نمی‌تواند در بیت خدا حاکم کند؟

دیدگاه‌ها

  1. هادي

    حاجی از فکر اشغال بیا بیرون.الان با این کله ی مبارک کار زیاده مثلا ترساندن بچه های فوق العاده شلوغ و کمک به مادرانی که اسیر شده اند دست اینا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.