حج اکبر!

شمار حاجیان ام‌سال رشد چشم‌گیری نسبت به حجاج سنوات گذشته داشته است.
اهل سنت معتقدند تأویل حج اکبر + در قرآن کریم، حجی است که عید قربانش مصادف با روز جمعه باشد و قربان مصادف با جمعه‌ی ام‌سال عدد زائران خانه‌ی خدا را برابر اعلام وزارت حج عربستان به هفت میلیون نفر رسانید که گفته می‌شد نصف این مقدار اهالی خود عربستانند که خواسته‌اند از فیض حج اکبر بی‌نصیب نمانند.


باری در روزهای آخر حجی که به قرائت اهل سنت حج اکبر بود و هر هفت سال یک‌بار امکان وقوعش محتمل است، وقتی کم کم صفوف طواف فراخ‌تر و کم‌شمارتر می‌شود و از ازدحام روزهای اول ماه ذی‌الحجه دیگر اثری نیست، بیش‌تر از هر چیزی شمار گدایان داخل و بیرون حرم به چشم می‌آید.
انگار سیستم مدیریت حرم کاری به کار متکدیانی که خیلی علنی و چسب‌ناک آویزان زائر می‌شوند و تا ریال و دلار و تومان و لیره‌ی ترک نگیرند ولت نمی‌کنند ندارد و این، چهره‌ی حرم امن الهی را خیلی بد جلوه می‌دهد.
گدایان حرفه‌ای که “فی سبیل الله” ورد زبان‌شان است و سر از سیاست در می‌آورند و می‌دانند در مواجهه‌ی با ایرانی باید بگویند یمنی‌اند و فحش به علی عبدالله صالح بدهند و در مقابل زائران ترکیه‌ای نشان دهند که سوری‌اند و از جور بشار بنالند، در صفوف نماز، حین طواف، وقت عبور از مسعی و حتی تا پای پله‌ی سرویس‌های هتل پا به پایت می‌آیند و آدم فکری می‌شود، در سالی که حج اکبر در آن واقع شده و شرط حضور در مکه استطاعت مالی‌ست، این‌همه مستحق این‌جا چه می‌کنند؟

دیدگاه‌ها

  1. سیده فاطمه مطهری

    یادداشتتان را که خوندم یاد غار حرا افتادم و گداهایی که تا بالای کوه هم بودند؛ گدایانی که خودشان را فلج و بیچاره نشان میدادند ولی معلوم نبود با کدام پا و نیرویی تا بالای کوه آمده اند. کوهی که ما نفس‌مان برید تابتوانیم از پله‌هایش بالا برویم!
    http://www.vaadi.ir/wp-content/uploads/2012/06/IMG_7194.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.