استعفا

بنظرم مهم‌ترین شاخصه‌ای که در اخلاق حاکمان باید باشد احترام به شعور عمومی مردم است. بدم می‌آید از قومی که وقت انتخابات مردم را آگاه، هوشمند، بصیر، رشد یافته و تعیین کننده می‌خوانند و فردای روز انتخابات مردم را و کسانی که به اتکای رأی آن‌ها، حضرات صاحب امضا و نظر و حکومت و قدرت شده‌اند را می‌رانند به شعاعی خارج از ده کیلومتری مَسند و میزِ وامانده‌شان.

حالا اینی که گفتم، تشریفاتِ ماجراست و حضرات باید قراول و یساول و خدم و حشم و پیش‌رو و پس‌رو داشته باشند در هنگام حرکت و نشست و برخاست. دردناک‌تر این‌ست که دوستان، مردم را آدم و ذی‌شعور حساب نمی‌کنند. و انگار می‌کنند مردم از پشتِ کوه آمده‌اند و هیچی حالیِ کسی نیست و اینان عقل کل‌اند و سطح درک مردمان آن پائین مائین‌ها، جائی هم‌ردیفِ فهمِ آن حیوان درازگوش است؛ بلانسبتِ شما!

یکی هم نیست بگوید آخر مرد مومن! یا خودت را احمق فرض کن یا مردمی را که حرف‌هایت را می‌شنوند و نگو که اسدِ سوری در سفری از پیش رسانه‌ای نشده آمد تهران و تو خبر نداشتی و داشته می‌رفته که کلاغ‌های بیت خبرت کرده‌اند.

چرا؟ عرض می‌کنم؛

اولا که هر پرنده‌ی آهنی‌ای که از این کره‌ی خاکی به پرواز در می‌آید، شماره پرواز دارد و مبدا و مقصدِ مشخص و یک رصد ساده در سایت‌های هوانوردی نشان می‌دهد فی‌الحال چه طیاره‌ای با چه سرعتی و در چه مسیری از کدام فرودگاه برخاسته و قرارست چه ساعتی، در کدام فرودگاه به زمین بنشیند. خاصه که پرواز مال مقامی رسمی و دولتی باشد که تامینات امنیتی آن، علی‌حده است. خاصه‌تر این‌که آن رئیس جمهور، بشار اسد باشد که صهاینه و اعوان و انصارشان، سایه‌ی آن مرد قد بلند را به تیر می‌زنند!

دوم این‌که رئیس جمهور مملکتی وقتی وارد مملکت دیگری می‌شود از سالن ترانزیت مسافران عبور داده نمی‌شود و راه و راه‌روی خاص خودش و تشریفات مخصوص به خودش را دارد. و قفل و کلید در و پنجره‌ی پاویون تشریفات دیپلماتیک دست رئیس تشریفات دولت است. و طبیعتا برای بشار قلاب نگرفته‌اند و از روی دیوار فرودگاه نپریده است و با اسنپ نرفته بیت.

سوم این‌که چطور فرض را براین بگیریم که حرفِ ناراست شما درست باشد در حالی‌که سابقه‌ای که از مشی و برخورد حضرت آقا داریم گواهِ این است که ایشان در هر مساله‌ای از مجرا و شیوه و رسمِ معمول وارد می‌شوند و قائل به عمل به متن قوانین هستند و سابقه نداشته که قانون و عرف دیپلماتیک را دور بزنند؟

لطفا شعور مخاطب را در نظر بگیرید. این مردم همان مردمی هستند که آمدند و به شما رای دادند و قرارست بعد از این هم بیایند پای صندوق رای. کاری کنید باز هم اسم شما و دوستان‌تان را روی برگه‌های سفید رای بنویسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.