جمهوری علی ابن ابی طالب

hozoor.jpg
امروز میخواستم یه چیزی در مورد انتخابات و حواشی آن بنویسم،تصادفا کتابی بدستم رسید که تونستم چیزای خوبی ازش در بیارم.کتابی در مورد نظرات سیاسی در نهج البلاغه و بقولی سیمای سیاسی امیرالمومنین علیه السلام .یه تیکه هائی از کتاب رو براتون می آرم:


چون آنحضرت به اجماع انصار و مهاجر بر مسند خلافت نشست،با وجود اختیاری که در تاویل احکام داشت،گامی فراتر از قانون اساسی اسلام – قران – ننهاد.
با اینکه از سوی پیامبر«ص» به خلافت و ولایت برگزیده شده و معرفس شده بود،پیوسته در مهام امور با مهاجر و انصار مشورت می فرمود و هرگز استبداد رای نداشت و پیوسته در بین جمهور مردم و در مسجد و بازار،یا در میدان جنگ در بیم مردم می زیست.
در عهد سه خلیفه پیشین به قومیت عربی توجهی خاص مبذول می شد و بین عرب و موالی فرق می گذاشتند.مثلا عمر توصیه می کرد در بلاد مفتوحه خصوصیات نژادی خود را حفظ کنند و با غیر عرب در نیامیزند،تا افکار تازه بین اعراب پیدا نشود.
اما استراتژی سیاسی علی علیه السلام این بود که تعصبات نژادی و قومی و اقلیمی و امتیازات طبقاتی همه در وحدت اسلامی ذوب شود و از ملل مسلمان بدون توجه به میهن و رنگ و زبان آنها ملتی یکپارچه و متحد الهدف بر اساس شرایط اسلام بوجود آید
.
چند روز قبل با یکی از بچه ها بحث انتخابات بود، آدم ظریفیه، بهم گفت وقتی مبارزات انتخاباتی رو می بینم یاد علی می افتم؛که قبل از حکومت میانه رو بود و در اوج قدرت رادیکال؛
وقتی می خواست حکومتو قبول کنه،شرط قبول نکردکه هیچ ،شرط هم تعیین کرد.
وعده نداد که هیچ برای خیلی ها خط و نشان هم کشید.
امتیاز به کسی نداد که هیچ،خیلی امتیازها رو هم از خیلی ها گرفت….
نمی دونم چرا هر روز که می گذره از امیرعلیه السلام دورتر میشیم؟؟؟…..

دیدگاه‌ها

  1. roya

    bahs sare lajo lajbazi ke naboode. hazrate ALi dalayele mohkam va aghelaneyi baraye karesh dasht vali oon tori ham ke fekr mikard nashod va baghi majaraha. mardom ali ro faramoosh mikonand baraye inke kasi ke khodesh ro ALi zamane moaarefi mikone va velayate faghih, ba name edalat alivar biedalati ro ravaj dade.

  2. sajjad

    khayli khob bod
    mar30
    man harf zadan balad nistam
    kholase arzeshesho daSHT
    MAMNONAM
    KOCHIKE U SAJJAD

  3. مهدی/ نغمه گر عشق

    سلام. عیدتان مبارک. ایمان گل در نغمه گر عشق………..

  4. sahar

    مطالبتون در خوبی حرف ندارند و کاملا نشون می دن که شما اهل مطالعه و بررسی هستید.امیدوارم همیشه مورد توجه و عنایت خاص معصومین و در زندگیتون موفق باشید.
    از خدا می خوام که زمام امور رو به دست کسی بسپاره که واقعا لایق باشه و ظرفیت پذیرش چنین مسؤولیت بزرگی رو داشته باشه..ان شاء الله

بخش دیدگاه‌ها بسته شده است.