اقتصاد حج

علاوه بر بحث‌های ارزی‌ای که فی‌الحال در داخل ممالک محروسه در جریان است و باعث کلید خوردن دومین سوال از حضرت رئیس جمهور شده و کاهش ارزش پول ملی، در داخل عربستان هم با تورم شدید و افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت‌ها مواجه‌ایم.
در قیاس با سفرهای قبل، قیمت اجناس در بازار سعودی سیر صعودی چشم‌گیری داشته‌است.
سوغات غالب کشورهای عربی که مقصد زیارتی ما ایرانی‌هاست، پارچه و مصنوعات شرقی و خصوصا چینی‌است که قیمت مقایسه‌ای آن‌ها با بازار ایران از اختلاف دو الی سه برابری حکایت دارد و حاجیانی که در سفرهای قبل دل از زیارت بازار نمی‌توانستند بکَنند، ام‌سال بازار را به قصد سیاحت و قدم زدن‌های عصرانه انتخاب می‌کنند و مصاحبت با چند مغازه‌‌دار آشنا در مدینه و مکه فهماندمان که بی‌چاره‌ها حتی به قدر اجاره‌ی مغازه هم عایدی نداشته‌اند از موسم حج!


غرض کیف‌های لاغر حاجیان عازم وطن مؤید این نکته است که مشتری شماره‌ی یکِ بازارهای سعودی، ام‌سال با جیب پر و ساک‌های خالی به وطن برمی‌گردد. درست به عکس سنوات ماضیه که در فرودگاه جده ساک زائران ایرانی فربه و جیب‌شان تار عنکبوت بسته بود…
آمار رسمی گمرکی که پری‌روز منتشر شد هم مؤید کاهش چشم‌گیر حجم بار زائران ثروت‌مند ایرانی بود. رویه‌ای مبارک که اگر ادامه یابد تأثیر مستقیم بر اقتصاد غیرنفتی سعودی و در ادامه‌ی آن بر رفتار عرب‌های از خود راضی عربستان خواهد گذاشت!
ای‌کاش حاجیان ایران هم مثل حجاج اندونزی و چین و ترکیه و آفریقا، ساک به قدر اسباب سفر ببندند و در عزم هیچ‌کدام نیتی جز زیارت و ادای مناسک نباشد.
آمین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.