سیدکمال موسوی

سن و سالی نداشتند. تو فکر کن مثلا ده دوازده ساله. با لهجه‌ی غلیظ عربیِ عراقی که غالب حروف‌شان «شین» و «چ» و «حاء» دارد و تند و تند حرف می‌زنند و باید برای فهم کلماتشان بخواهی که (فُصحَه) تکلم کنند که بفهمی چی می‌گویند.
تا کنار موکب‌شان توقف کردیم با شوق دویدند سمت‌مان که قول بگیرند برای نهار و نماز و مشت و مال جای دیگری نمی‌رویم و ایستاده بودند منتظر که هر کدام‌مان از سر سرویس‌های بهداشتی صحرائی‌ای که علم کرده بودند با سر و دست خیس و آب چکان از وضو برمی‌گردیم، مُهر بدهند دست‌مان و قبله را که کمی مایل به چپ بود را نشان بدهند و منتظر بمانند که بعد از ادای فریضه و قبل سرو نهار، جوان‌های عشیره را خبر کنند برای مشت و مال و ماساژ.
موکب محقرشان در ورودی شهرک صدر بغداد و حوالی ده بیست کیلومتری حرمِ امامینِ کاظمین، با زیلو فرش شده بود و در و دیوارش پر بود از عکس‌های سیدمقتدای صدر و شمایل حضرت علی و امام حسین و بیش‌تر از همه نقاشیِ چهره‌ی عباس بن علی علیهم السلام که رد زخم نازکی روی ابروی کمانش افتاده بود.
کمال، پسرک ده ساله مدام از من در مورد ایران می‌پرسید و تو انگار کن ایران برای او جائی بود بلاشبیه به جاهای دیگری که فکر کودکانه‌اش برای او ساخته بود. پرسید چندمین مرتبه است که مشرف زیارت ائمه‌ی مدفون در عراق شده‌ام و پرسید که چرا سامراء نمی‌رویم و وقتی شنید مانع، امنیت راه‌های منتهی به سامراست، سینه جلو داد که پدرم با همه‌ی برادرانِ بزرگ‌تر از من همگی رفته‌اند آن‌جا که گور دواعش را بکَنند و تا پدر و عشیره‌اش آنجایند، هیچ خطری متوجه حرم نیست و اشاره کرد به عکس بزرگ و کفن پوشیده‌ی سیدمقتدا و گفت: عشیره‌ی ما (موسوی) است و از نسل موسی ابن جعفر و ما به عون الله الکریم، به رهبری سیدمقتدا داعش را از کشورمان بیرون می‌کنیم و چه و چه و چه.
تمام وجود پسرک غیرت بود و تعصبی که روی اسمش داشت و هر بار حرف جنگ و گلوله و تفنگ و مبارزه می‌آمد رگ‌های گردن باریکش کلفت می‌شدند؛ یک شیعه‌ی مبارز تمام عیار که وجودش روی عقیده و جهاد تنیده شده بود و وقت خداحافظی خواست ایران که برگشتم سلامش را به غریب طوس برسانم و حسرتش را از ندیدن مرقد امام غریب در خراسان پنهان نکرد.
و من همه‌ی آن چند کیلومتری را که باید پیاده تا حرم کاظمین علیهماسلام می‌رفتم را به این فکر می‌کردم که با این‌ها بلاشک، راه قدس از کربلا می‌گذرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.