زیارت ظریف

ظریف را دیدم. سحری بعد از فریضه‌ی صبح در لابه‌لای متراکم جمعیتی که بامدادان به زیارت مولایشان امیرمومنان آمده بودند.
با کت و شلوارِ گرانِ دیپلوماتی و پیراهنِ یک‌سفیدِ مارک‌دارش. دست گذاشته بود روی یکی از ستون‌های ضلع غربی ضریح و داشت عین ابر بهار اشک می‌ریخت؛ مرد همیشه نیش تا بناگوش بازِ دولتِ تدبیر و امید.
خبرش را داشتم که دی‌شبش با کری یک‌جا بودده‌اند برای یک‌کاسه کردن حرف‌ها و باز می‌دانستم از ژنو مستقیم به عراق خواهد آمد برای مذاکره با طرفِ عراقی در باب حذف روادید کاری و الخ… .
برخلاف باقی جاها که مردم تا مسئول و چهره‌ی مشهوری می‌بینند صف به گرفتن عکس سلفی و گرفتن امضا می‌بندند، کسی در ان ازدحام کاری به جوادِ ظریفِ وزیرِ خارجه نداشت که نداشت و او می‌توانست با فراغ بال به نجوای سحرانه‌اش با امام بپردازد.
حلقه‌ی امنیتیِ دورش وقتی که خواستند او را از خارج کنند جوانی را دیدم که دارد زیر لب حرف‌هایش را مرور می‌کند که فریادان کند بر سر رئیس دستگاه دیپلوماسی. که می‌خواهد داد بزند «مگر چیزی هم برای تقدیم کردن باقی گذاشته‌اید که می‌خواهید بر سرش چانه بزنید؟»
دست گذاشتم روی شانه‌اش. روی شانه‌ی آن جوانِ مؤمنِ انقلابی. که این‌جا جایش نیست… . و ظریف رفت. بی‌آنکه صدای خشمگینِ مطالبه‌گرِ آن جوانِ مؤمن انقلابی را بشنود.

دیدگاه‌ها

  1. R

    پاتریک کلاسون پژوهشگر موسسه ی سیاست خاورنزدیک:
    چه کسی می خواهد اعلام کند که مذاکرات هسته ای ایران شکست خورده است و ادامه نخواهد یافت؟می‌توان مذاکرات صلح میان اسراییل و فلسطین را در نظر گرفت که علی رغم حصول یک موفقیت چشم گیر،هیچ یک از طرفین حاضر نیست پایان این مذاکرات را اعلام کند.(اگر بیست سال دیگر ما هنوز درباره ی برنامه ی هسته ای ایران صحبت کنیم،دستاورد بزرگیست…)
    نتیجه گیری بر عهده ی خودتان دوستان که واضح و مبرهن است.

  2. سعید

    بسم الله
    سلام
    زیارت قبول
    حاجی جان وقت نکردید به اون ایمیل نگاه بندازید؟

  3. مدرس دانشگاه

    البته به این دوست عزیز باید گفت : پاتریک کلاسون این نکته را فراموش کرده که با وجود وادادگی وزارت خارجه کشور مان و خوش بینی بی مورد رئیس جمهورمان ، ایران یک رهبر هوشیار و مدبر دارد که اجازه چنین غلط زیادی را به آمریکا و نوچه های داخلی آن نخواهد داد .

  4. R

    البته جناب مدرس…ولی ما طی این مذاکرات متاسفانه یک فاکتور مهم رو داریم از دست میدیم که قابل بازگشت نیست و اون زمان هست…البته بحث در این مورد بسیار طولانی و مفصل است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.