عمود شهادت

همه‌ی ما ایرانی‌ها صبح سیزده دی ۹۸ را تلخ شروع کردیم و همه‌مان با هوای ابری آن روزِ سخت خاطره داریم؛ خاطره‌ی تلخ.

سردار سپه‌سالارمان در دل نیمه شب، کیلومترها دورتر از ما به شهادت رسیده بود و هر کسی که صبح بیدار شد و به هر رو که خبر را شنید، مات و مبهوت، چشم دوخت به صفحه تلویزیون یا به اخبار فضای مجازی و تا چندین و چند روز مرجع ضمیر اخبار در هر رسانه‌ای، سردار و شهادت و تشییع و انتقام بود.

پیکر سردار و دوستان و همراهانش در بغداد و کاظمین و نجف و کربلا و بصره تشییع شد تا از خوزستان وارد ایران شود و برود طواف مشهد و برگردد تهران و قم و نهایت‌الامر؛ کرمان، آن‌جا که خود شهید از قبل معلوم کرده بود آرام بگیرد.

این‌ها را که گفتم –حتا تصاویر تشییع در عراق را- همه‌مان از قاب شیشه‌ای تلویزیون و صفحه لمسی گوشی‌مان دیدیم و این‌ها همه‌ی ماجرا نبود. و «یَزله بر دجله» با ایده‌ای نو، بخش نادیده‌ی خبر ترور و تشییع سردار و همراهانش در عراق را عمود به عمود پیموده است. و «یَزله» در فرهنگ شفاهی عراقی‌ها شعری‌ست حماسی که همراه با کوباندن پا بر زمین خوانده می‌شود و در عروسی و عزا به هیجان مجلس می‌افزاید.

محقق کتاب این شانس را داشته که با مردمانی از کربلا و بصره و نجف و بغداد و ناصریه و العِماره و سَماوِه دم‌خور شود و حتا با کسانی‌که از بیم دست‌اندازی به پیکرها، نگهبان اجساد مطهر شهدا قبل از شروع مراسم تشییع بودند حرف بزند و از همان ثانیه‌ی صفرِ واقعه پای ماجرا باشد و حتا روایت هلهله و پاکوبی و شادی جریان‌های مخالف جبهه مقاومت در عراق (جوکری‌ها) را از قلم نیاندازد و بخش ناشنیده و نادیده تشییع سردار در عراق را روایت کند.

بعد از خواندن این کتاب بود که فهمیدم یکی از شهدای همراه ابومهدی، همان اولِ کار و به درخواست خانواده‌اش از قافله پیکرها جدا شده و بلافاصله به شهرش رفته و شهر به شهر و حرم به حرم نچرخیده. یا این‌که در نجف و کربلا نیز بر پیکرها نماز گذارده شده و جگرسوزتر این‌که از شدت انفجار، اجساد طوری متلاشی شده بودند که عملا امکان تفکیک‌شان نبوده و بخشی از پیکر حاج قاسم در تابوت ابومهدی بوده و بخشی از تن مطهر ابومهدی، همراه حاج قاسم در ایران ماند و این برای همه‌ی شهدای فرودگاه بغداد صادق بوده… .

«یَزله بر دجله» که عمل دست دوستان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان اصفهان است و ذیل عنوان «تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» و در پرونده «آئین‌های انقلاب اسلامی» ثبت و ضبط و در ۱۸۹ صفحه منتشر شده است را با ۲۴ هزار تومان وجه رایج مملکت، از صفحات مجازی فروش کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب، می‌توان تهیه کرد و از لذت خواندنش در ورق‌های کاهی که بوی کتاب‌های قدیمی را با خود دارد، محظوظ شد و روح سپه‌سالار شهیدمان و همراهانش را میهمان سلام و صلوات کرد.

منتشره در ضمیمه قفسه روزنامه جام جم ۱۴-۱۰-۱۴۰۰

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.