ترجمه افکار و مشکلی بنام التقاط

entekhab9-0.JPG
شاید عمده مشکلات ایدئولوژیکی ای که جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می کند ناشی از نوعی ترجمه التقاطی است که نسخه ارجینال آن هیچ سنخیتی با نوع ارزشها و تفکرات بومی ما نداشته باشد. مثال این بحث زیادتر از آنست که بتوان برایش عدد و رقمی ذکر کرد و آنرا در محدود به چند نکته انگشت شمار نمود. و گاه این وصله چنان ناشیانه زده می شود که نگو و نپرس!
مثالش را در همین شاهکار بجه های ستاد قالیباف ببینید که در قحطی الگوی تبلیغاتی وطنی ناگزیر متوسل به روش مبارزاتی جناب بلر شده اند و چنان ترجمه وطنی از روش تبلیغاتی بلر کرده اند که جای هیچ جور عرق ملی و این حرفها برایش نمانده است.
اصل خبر را از سایت بازتاب بخوانید و کمی در موردش فکر کنید!!!!
اصلا،شاید جائی برای فکر کردن هم نباشد! نمی دانم خودتان بخوانید و قضاوت کنید.
نکته جالبتر هم اینکه گزارش ذیل کاری از خبرنگار روزنامه گاردین است!!!
سه مرد جوان و مصممی که با جدیت در اتاقی پر از جدول و تابلوها با ظاهری کاملا اسلامی و مذهبی، مشغول به کار هستند، به هیچ‌وجه، شباهتی با فعالان حزب کار انگلیس ندارند. اما وقتی متوجه شدیم که آنان هدایت‌کننده ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، یکی از نامزدهای انتخابات آینده ایران، هستند، برای ما مشخص شد که آنان قصد تقلید از یک مدل تبلیغاتی دارند؛ تونی بلر.
مدیر این ستاد انتخاباتی می‌گوید: «ما روش‌ها و اعلامیه‌های تبلیغاتی حزب کار انگلیس را به دقت بررسی کرد و ترکیبی از آن روش‌ها را به همراه ایده‌های خودمان به وجود آورده‌ایم. ما قصد تقلید کامل از تبلیغات سیاسی بلر را نداریم. کشور ما از لحاظ فرهنگی بسیار متفاوت از انگلیس است. اما نکته قابل توجه، این است که او برنامه‌هایش را طوری انتخاب می‌کند تا برای مردم قابل توضیح و تشریح باشد. این اهداف بلر است که از دیدگاه کمی، می‌توانیم بعد از چهار سال ارزیابی کنیم که وی موفق بوده است. ما تنها سعی می‌کنیم تا ساختار و استراتژی مشابهی را برای آقای قالیباف اجرا کنیم
».


بدون شک، این‌گونه توجه به روش انتخاباتی موفق و پردوام بلر توسط یک فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران که نامزدی وی، تنها مرهون روابط وی با برخی رهبران مذهبی است، بلر را شوکه می‌کند.
در بلریسم ستاد انتخاباتی قالیباف در سراسر ایران، این ستاد جلساتی را ترتیب می‌دهد تا اهداف و اولویت‌های سیاسی خود را برای رأی‌دهندگان تبیین کند. به این ترتیب، می‌توان چند اولویت را در برنامه‌های وی مشاهده کرد که عبارتند از بیکاری، تورم، امنیت اجتماعی و بالا بردن کیفیت زندگی.
ستاد انتخاباتی قالیباف، ساختمان هفت‌طبقه‌ای در شمال تهران است که به آخرین تکنولوژی کامپیوتری روز مجهز شده است و از همین جاست که سیاست‌ها و استراتژی‌های قالیباف ۴۳ ساله برای سیل جوانان رأی‌دهنده، برنامه‌ریزی و پخش می‌شود.
نتیجه؛ ارائه چهره‌ای از قالیباف است که در تفکر برای ایجاد جامعه‌ای سکولارتر برای جوانان ایرانی در جمهوری اسلامی است.
تبلیغات قالیباف، ارتباط کمی با اتهامات مذهبی سابق وی دارد. در عوض، وی در تبلیغ برای ملی‌‌گرایی ایرانیان، پوسترهایی را با این شعار از فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ایران، چاپ کرده است: «چو ایران مباشد، تن من مباد».
وی همچنین با حمایت گروه عکاسی‌اش توانست، عکس خود را بدون ریش در میان سایر نامزدها، برجسته‌تر جلوه دهد. اعضای ستاد وی قصد دارند، بر این مطلب تأکید کنند که نامزد مورد علاقه آنان علاقه‌مند به جهانی شدن، دولتی کوچک اما با اراده‌تر و … است تا بتوانند به نحوی وی را جانشین محمد خاتمی، رئیس‌جمهور فعلی ایران کنند.
معاون ستاد انتخاباتی وی می‌گوید: «قالیباف خواستار اصلاحات است، اما تنها در چهارچوب قانون اساسی و اصول و ارزش‌های اسلامی. به نظر ما فضای کافی برای دستیابی به توسعه بیشتر اصلاحاتی که خاتمی آغاز کرد، وجود دارد».
باید دید که این شعارهای وی در روز انتخابات و در زمان انداختن آرا به صندوق‌ها بر افکار عمومی مردم و نیز آیا بر رقابت وی با علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، مهم‌ترین چهره این انتخابات، تأثیر خواهد داشت یا خیر؟
در این زمینه، نامه قالیباف به خاتمی در سال ۱۹۹۹ که تصدی فرماندهی نیروی انتظامی ایران را بر عهده داشت، جالب توجه است. وی در این نامه به خاتمی هشدار داده بود، باید با تظاهرات دانشجویان به سختی برخورد شود. متعاقبا تظاهرات مردم نیز مورد حمله پلیس واقع شد.

دیدگاه‌ها

  1. towhidd

    salam agha hosain!
    khaste nabashi !!!!!!!!!!!!
    vaghean baese tasofe ke ye farmande niroo entezami baraye be dast avordane ghodrat hazer be anjame har karist !!!!!!!!!!!!!!!!
    va lo be gheimate az dast dadane masaeli ke baraye aksariat gharib be etefaghe melat iran arzesh mahsoob mishe!!!!!
    yani inghadr afkaremoon monjamed shode ke az gharbiha olgoo migirim????????????
    faghat ino mitoonam begam ke:::::::::::::
    bash ta sobhe dolatat bedamad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ya ali
    towhid

  2. تبرمرد

    من با تقلید نادرست از یک الگوی خارخی کاملا مخالفم. احساس میکنم آقای قالیباف هم خیلی روی تبلیغات تکیه کردند و بیش از حد بهش بها میدن. اما از یک نکته نباید گذشت که حداقل این کار آقای قالیباف سطح کار تبلیغا کاندیداهای ریاست جمهوری را بالا برد بالاخره هرچی که نباشه اینجور کارها بهتر از پر کردن در و دیوار با پوسترهای الکیه.

بخش دیدگاه‌ها بسته شده است.