نجوا، همسر بن لادن

از روزنوشت محمدعلی خان ابطحی با یه خورده تلخیص:
نجوا، همسر اسامه بن لادن، شخصیتی ضعیف داشت و تقریباً همیشه حامله بود. تا پیش از آن که من از عربستان خارج شوم و پیش از آن که به مرز سی سالگی برسد، هفت پسر برای اسامه زایید. او زنی نامرئی بود که وجودش تقریباً برای هیچ کس اهمیت نداشت. هیچ وقت با زنی مثل او حرفی برای گفتن نداشتم. چه چیزی می توانستم به او بگویم؟ چه اعتقاد مشترکی با او داشتم؟ با خود فکر می کردم این زن از چه چیز زندگی لذت می برد. وهابیت خشک و انعطاف ناپذیر، او را در خود کشیده است. نه موسیقی گوش می کند. نه از خانه خارج می شود. نه می تواند فرزندانش را به شیوه ای جز آن که شوهرش می خواهد تربیت کند. نه …
او ممکن است به من لبخند بزند، ولی در ذهنش تکرار می کند: «زن بیچاره. حتماً به جنهم می رود.» ما کاملاً در دو نقطه مقابل یکدیگر بودیم. اسلام دینی است که به جزئیات زندگی انسان ها توجه خاصی دارد، ولی وهابیت این توجهات را بزرگ نمایی کرده و شکلشان را تغییر داده و به زندگی روزمره و لحظه به لحظه مردم تزریق کرده است. وهابیت خشک ترین و انعطاف ناپذیرترین مذهب جهان است. اسلام یعنی رعایت اصول قرآنی و باور به قوانین حق و عدالت مطلق. اما وهابیت یعنی رعایت اصول قرآن آن گونه که مردها می خواهند و شاه سعودی تصمیم می گیرد .


وهابیت فقط پیکر اسلام را می شناسد و به عمق اصول معنوی آن هرگز نمی رسد. اسلام در کشورهای مدرن اسلام، دینی انعطاف پذیر است که با تغییر شرایط زمانه، محیط را برای زیستن انسان ها آماده می کند و بی آن که تحریفی در اصول بنیادی آن صورت گیرد، آزادی لازم را برای پیشرفت مادی و معنوی به مردم می بخشد.
اما آن چه شیخ محمد بن عبدالوهاب به نام اسلام به سرزمین سعودی تحمیل کرده است، روشی خشک و غیر قابل تغییر برای گذران زندگی به شیوه هزار سال پیش است….

دیدگاه‌ها

  1. عیسی

    مرسی که سر زدی. خوشحال میشم ببینمت. خواستی یه ندا بده قرار بذاریم. علی یارت.

  2. sahel

    حسین جان
    سبک نوشته هات یه جوریه که من با اینکه واقعا از خوندنشون لذت میبرم نمیدونم چی باید بگم ÷س اگر گاهی کامنت نمیذارم دلیل بر این نیست که اونا رو نمیخونم
    در ضمن من ا÷ کردم خوشحال میشم بیای

  3. سارا

    سلام جالب بود اسلام به زن ارزش داده اما گویی این ارزشو حتی زنها هم درک نکدرند

بخش دیدگاه‌ها بسته شده است.