گزارشى از نمایشگاه محرمانه وزارت اطلاعات پیرامون مفاسد اقتصادى‏

ne.JPG
اخیرا نمایشگاهى محرمانه از سوی وزارت اطلاعات در مورد مفاسد اقتصادى برپا شد. آن چه در پی می آید یادداشت های پراکنده یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه است.
خیلى از فسادها ناشى از قانون تجارت و قانون محاسبات عمومى اعلام شده و تغییر و اصلاح در این قوانین ضرورى اعلام گردیده است.
سیستم گردش کالا در کشور نظم و ثبت ندارد. اعلام وضعیت انبارها و جابجایى کالاها جزء قانون است، اما اجرا نمى‏شود. یکى از مشکلات این است که هر فرد مى‏تواند به تعداد شعب بانک حساب باز کند. در هیچ کجاى دنیا چنین امکانى وجود ندارد. افراد باید ملزم به ثبت صحیح همه فعالیت هاى اقتصادى خود شوند. زمین خوارى با جعل و سندسازى توسط عوامل … صورت مى‏گیرد. سیستم سنتى ثبت، قائل به اشخاص بوده و قدیمى است و هیچ تحولى در آن ایجاد نشده است. قریب ۱۵ سال از طرح کاداستر مى‏گذرد و ۹۲۰ میلیارد ریال هزینه شده، ولى این طرح هنوز آماده نیست.
زمین خواران ابتدا زمین ها را با عنوان کارهاى خیریه و عام المنفعه مى‏گیرند و بعدها در قالب مسکونى آنها را مى‏فروشند.
خرید زمین توسط شیوخ کشورهاى عربى ممنوعیت دارد. براى همین شرکت هایى درست کرده و نمایندگانى از اتباع ایرانى به استخدام گرفته‏اند و زمین هاى شمال را خریدارى مى‏کنند. هم اکنون براى هر ۴۵۰۰۰ هکتار تنها یک نیروى حفاظت منابع وجود دارد.


رشد قارچ گونه مشاورین املاک در شمال و تغییر کاربردى اراضى از شالى، مرکبات، کشاورزى و تفکیک و قطعه سازى و خشکاندن، باعث شده است تا قیمت زمین در مواردى از هر متر مربع ۲۰۰۰ به صد هزار تومان و در مواردى به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. در … ۱۹۵۹ هکتار تغییر کاربرى داده شده و زمین خوارى صورت گرفته است.
۱۳۷ هکتار از اراضى بنیاد مستضعفان و جانبازان تصرف عدوانى شده و به فروش رفته است.
۹۵ درصد ساحل دریاى خزر در اختیار دستگاه ها و شرکتهاى دولتى مى‏باشد.
یکى از کارشناسان نمایشگاه درباره زمین خوارى گفته است: «در مباحث مربوط به زمین خوارى غافل شدیم» وقتى زمین یک دستگاه خورده مى‏شود، ابتدا باید دستگاه ها هزینه کارشناسى را واریز کنند که به پرونده آنها رسیدگى شود و چون این هزینه بالا است، دستگاه ها آن را نمى‏پردازند و در نتیجه پرونده‏ها مورد رسیدگى قرار نمى‏گیرد و زمین خوار با آسودگى زمین‏ها را قطعه بندى کرده و مى‏فروشد. زمین خوارى در عسلویه به شدت رایج شده است.
۱۵ شرکت ظرف سه سال ۶۴ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده بودند که با بررسی هاى انجام شده میزان مالیات واقعى آنها ۸ میلیارد تومان تشخیص و وصول شد.
۳۰ درصد فولاد کشور در اختیار یک فرد اصفهانى است که با اسامى افراد مختلف فولاد را معامله مى‏کند و خود را به ظاهر به عنوان فرد ورشکسته جا انداخته است.
بخشى از کالاهاى قاچاق از طریق اینترنت کالا به ایران وارد مى‏شود. مثلا تلویزیون هایى که واردات آن ها از طریق قانونى مقرون به صرفه نیست از طریق کانتینرهاى در بسته و پلمپ شده وارد ایران شده و تخلیه مى‏گردد و مجددا کالاهاى یارانه‏اى از قبیل آرد و دارو بارگیرى شده و پلمپ تقلبى آن مجددا الصاق و به کشورهاى مقصد ترانزیت ارسال مى‏شود.
در کل کشور تنها یک دستگاه ایکس – رى (X-RAY) وجود دارد که قادر است بدون باز کردن پلمپ، داخل محتویات کانتینرها را شناسایى کند. در حالى که سایر نقاط کانتینر ترانزیتى وارد یا خارج مى‏شود. طبق قوانین بین المللى اجازه باز کردن پلمپ ها را نداریم.
هم اکنون ۴۳ بازارچه مرزى، ۱۱۰ اسکله فاقد نظارت، ۳۱۹ تعاونى مرزنشین، ۱۶۳ تا ۱۶۷ گمرک، ۲۴ منطقه ویژه اقتصادى وجود دارد که از کارکردهاى اصلى خود خارج شده و مورد سوءاستفاده قاچاق چیان قرار مى‏گیرد. این واحدها پوششى براى قاچاق هستند و بعضا با اسناد جعلى آنها کالاهاى قاچاق وارد کشور مى‏شود. به دلیل منافعى که بازارچه‏هاى مرزى و تعاونی هاى مرز نشین براى مقام هاى محلى دارد، احداث این واحدها به نقاط دریایى نیز کشیده شده است. آمار کشفیات قاچاق تنها ۵ تا ۲۰ درصد کل قاچاق است. میزان قاچاق کالا سالانه ۴ تا ۷ میلیارد دلار برآورد مى‏شود.
طى سال هاى‏ ۷۲ تا ۷۷ بالغ بر ۱/۶۶۲۱ فقره واردات موقت صورت گرفته که ۱۶۹۷ فقره آن به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال منجر به تخلف شده است. ۱۷۰۴ فقره بلاتکلیف و در جریان رسیدگى است.
کیش از نظر قاچاق سالم است. جابجایى کالا بیشتر از خورها صورت مى‏گیرد. ۳۰۰ تا ۴۰۰ خور داریم که هیچ کس نمى‏تواند بر آن نظارت کند. مسیرهاى قاچاق متنوع است. براى مبارزه با قاچاق در قشم باید کل آن منطقه آزاد شود و یا منطقه آزاد آن، لغو گردد.
اسکله‏هاى دستگاه ها مثل فولاد، شیلات و نفت فقط براى ورود کالاى خاص است و نباید از آن ها براى واردات سایر کالاها استفاده شود.
کنترل تمام مرزها غیر ممکن است. شناورها را باید در دریا کنترل کرد. باید مبداء، خروج، مقصد و دلیل سفر شناورها را مشخص کرد. طرح ساماندهى شناورها باید اجرا و شناورها صاحب شناسنامه و پلاک روزانه شود.
شبکه قاچاق دوبى علاوه بر داخل به سمت جنوب بصره، سلیمانیه، اردبیل، اردن و بندر عقبه و ترکیه کشیده شده و از این طرق به ایران وارد مى‏شود. قاچاق با قاطر، اسب و ماشین صورت مى‏گیرد و افراد و شبکه قاچاق به طور کامل شناسایى شده است. خودرو، لوازم یدکى، چاى و شکر از مهم ترین اقلام قاچاق است. ۳۰ درصد قاچاق از مبادى مجاز گمرگى انجام مى‏شود و ۷۰ درصد از مرزهاى غیر بومى وارد یا خارج مى‏شود. ۶۰% قاچاق از طریق مرزهاى دریایى و ۴۰% از مرزهاى زمینى انجام مى‏شود.
۶۰۰۰ صندوق قرض الحسنه در معرض ورشکستگى و بحران قرار دارد. در یکى از صندوق ها تا ۸ میلیارد ریال اختلاس گزارش شده بود.
خبرنگار صدا و سیما و دبیر بخش آب و کشاورزى یک روزنامه کثیرالانتشار ۵/۱ میلیارد ریال چک پول دریافت کرده و دستگیر شدند. این ها به بانک کشاورزى قول داده بودند که با اخبار ارسالى از واگذارى این بانک به وزارت جهاد کشاورزى جلوگیرى کنند. ضمنا وزارت جهاد کشاورزى حاضر شده بود خانه ۷۰ تا ۸۰ مترى به آن ها بدهد. افراد مذکور سر قرار دستگیر شده بودند.
بالغ بر ۴۰۰ نفر از جوانان ایرانى طى سال هاى ۶۶ تا ۸۳ در المپیادها درخشیدند و ۲۴۰ مدال به ارمغان آوردند. ۱۲۰ نفر از این جمع جذب کشورهاى توسعه یافته شدند که ۹۰ نفر آنها جذب آمریکا گردیدند. هزینه تحصیل هر دانش‏آموز در آمریکا تا مقطع دیپلم ۲۰۰ هزار دلار است.
۳ میلیون ایرانى در خارج کشور به سر مى‏برند که ۳۰۰ هزار نفر آنها داراى مدرک دکترا هستند. تنها ۳ درصد این افراد اپوزیسیون نظام هستند. ۱/۳ میلیون نفر این ها جمعیت مقیم آمریکا هستند. در کانادا ۵۰۳ هزار و در امارات ۲۰۰ هزار ایرانى زندگى مى‏کنند، از ۳۰۰ موسسه ایرانیان مقیم خارج تنها ۲ مورد سیاسى است. ۱۹۰۰ استاد تمام وقت ایرانى و ۳۰۰۰ استاد پاره وقت در آمریکا زندگى مى‏کنند. سرمایه ایرانیان مقیم خارج از نظر کارشناسان ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین سایر آمارها سرمایه ایرانیان مقیم خارج بر اساس تقریبى ۶۰۰ میلیارد دلار، تخمینى ۸۰۰ میلیارد دلار، افواهى (عقیده مخالفین نظام) ۱۳۰۰ میلیارد دلار دانسته است.
۵۰۰ نفر از اساتید هاروارد، جرجیا و استانفورد، استادان ایرانى تبار هستند.
در هفته ۱۰۰ پرواز به امارات صورت مى‏گیرد که در سال ۵۲۰۰ پرواز مى‏شود. میانگین مسافر در هر پرواز ۱۵۰ نفر است. اگر هر نفر حداقل ۲۰۰۰ دلار هزینه کند ۵/۱ میلیارد دلار مى‏شود.
میزان اعتراضات کارگرى در سال ۸۰ بالغ بر ۱۵۸۹ مورد، ۸۱، ۱۴۵۰ مورد و ۸۲، ۴۶۳ مورد بوده است.
از ۴۶۳ اعتراض سال ۸۲ تفکیک آن به این شرح است: ۱۴۱ مورد عدم پرداخت حقوق، ۳۵۱ مورد کمبود نقدینگى، ۲۱ مورد اخراج، کمبود اولیه ۱۴ مورد، تعطیلى واحد ۵۵ مورد، طبقه بندى مشاغل ۱۹ مورد، نحوه مدیریت ۵۸ و سایر موارد ۲۰ .
۳۰ هزار کیلومتر فیبر نورى به علت عدم نصب تجهیزات SDH بدون استفاده مانده است و هر دستگاهى متناسب با نیاز خود و تجهزاتى که دارد از آن استفاده مى‏کند. مناقصه‏هاى قبلى مساله داشته و ابطال شده است و مناقصه جدیدى برگزار شده است.
در این نمایشگاه در حالى که از تخلف چند صندوق قرض الحسنه و فروش چند درخت در کمیته امداد یکى از نقاط دور افتاده که در عین حال مسئول آن به این علت بر کنار شده، پرده برداشته شده بود، از پرونده‏هاى بزرگ از قبیل قراردادهاى نفت و گاز یا پرونده‏هاى مربوط به وزارت راه و ترابرى و بانک مرکزى خبرى نبود و بیشتر تداعى آفتابه دزدها و نگاه سیاسى به مفاسد اقتصادى داشت. هر چند تلاش هاى انجام شده، اشراف این وزاتخانه را به مفاسد اقتصادى نشان مى‏داد.
منبع: شریف نیوز

دیدگاه‌ها

بخش دیدگاه‌ها بسته شده است.