راز لذت طعام و لذت دست!

استاد آن است که به هیچ وجه من الوجوه از ابتدا تا انتها از کار خود غافل نشود و به امید ِ هیچ کس نگذارد و عُجب و غرور که از افعال شیطان است، به خود راه ندهد و به دیانت و امانت موصوف باشد.
و صفت او آن است که پا از دایره ی شرع بیرون ننهد و در هر وقت از صلواه و صوم خالی نباشد و مرتکب مناهی نگردد و ظاهر و باطن هود را پاک و پاکیزه نگه دارد… که لذت طعام و لذت دست، از تقوی و طهارت پیدا می شود. و غیرت و حمیّت و بردباری و خلق ِ خوش و نیکوکاری و با عمله سازگاری لازمه ی این کار است و مردانگی و جَلدی، خدا داده است. از بی حیائی اجتناب باید کرد و از پُر آهی احتراز که راه غالب است.
======
برشی از کتاب ماده الحیوه، نوشته نورالله آشپز مخصوص شاه عباس اول – به انتخاب محمد طلوعی
داستان همشهری. شماره ی دی ماه نود.

دیدگاه‌ها

  1. فدائی رهبر

    بسم الله
    سلام
    از توجهتون بی نهایت ممنون
    ما هیچ موقع در گذشته یمان گیر نکرده ایم،ولی رها شدن از گذشته لازمه اش فراموش کردن گذشته نیست،در هر موقعیتی و در هر مقطعی که ما از یاد شهدا غافل شدیم مطمئنا به بیراهه رفته ایم،زنده نگه داشتن یاد شهدا به این دلیل کمتر از شهادت نیست چون راه شهدا و هدف شهدا حلقه ی گمشده ی این زنجیر هستند،ما دنبال جنگ نیستیم تا شهید شویم،حرف ما اینست که هرگز از مبارزه خسته نمیشویم،و همچون رهبرمان چفیه بر گردمان می اندازیم و به تمام دنیا اعلام میکنیم که مبارزه هنوز ادامه دارد و ما تا آخر ایستاده ایم،امروز اگر این نسل جوان کمتر از شهدا و فرهنگ مبارزه حرف میزنند،اینکه نسل امرزمان شیفته ی فرهنگ غرب شده است،اینکه امروز وقتی از دلاوریها و اخلاص بچه های جبهه حرف میزنی فورا مارک متحجر به تو میچسبانند،امروز اگر در خیابانهایمان با بی حجابی پای بر خون شهدا میگذارند، علتش اینست که ما از شهدا غافل بودیم،و شهدا را در قابهای طاقچه هایمان محصور کرده بودیم،از شهدا غافل شدن یعنی اینکه راهشان را هم فراموش کرده ایم،از شهدا غافل شدن یعنی اینکه وصیتنامه هایشان را به تاریخ سپرده ایم،اگر امروز پس از ۱۴۰۰ سال هنوز هم از حسین علیه السلام میگوییم دلیل بر این نیست که ما در گذشته گیر کرده ایم،بلکه اسم رمز و کلید تمام مشکلات و راه حل تمام آزادگیها در حسین علیه السلام خلاصه میشود.اگر این دنیا هزار سال دیگر هم ادامه یابد باز هم حرفها و اهداف حسین تازگی دارد،از جنگ در حدود سی سال گذشته است ولی از نهضت امام حسین ۱۴۰۰ سال،و در نهم دی ماه این نهضت امام حسین بود که بصیرت را به مردم داد،گذشته ها برای عبرت گیری و الگو گیری است نه برای مطالعه.
    در ضمن عصبی هم نیستم،چون دوستان بزرگواری همچون جنابعالی هرگز از کوره در نمیروم،چون خوب میدانم سره بزنگاه بر جسمم آب خواهید پاشید…!!!
    التماس دعا

  2. فدائی رهبر

    بند پایانی در پیام قبلی ناقص فرستاده شده بود،متن صحیحش پائینیه
    ممنونم
    (در ضمن عصبی هم نیستم،چون دوستان بزرگواری همچون جنابعالی دارم، هرگز از کوره در نمیروم،چون خوب میدانم سره بزنگاه بر جسمم آب خواهید پاشید…!!!
    التماس دعا)

بخش دیدگاه‌ها بسته شده است.